Η πνευματική μας ταυτότητα

Η Ευαγγελική Εκκλησία της Θεσσαλονίκης ανήκει στη μεγάλη οικογένεια των «μεταρρυθμισμένων» Εκκλησιών, που όλες μαζί συγκροτούν την ομάδα των Διαμαρτυρομένων ή Ευαγγελικών ή Προτεσταντικών Εκκλησιών. Είναι γνωστό, βέβαια, ότι ο Χριστιανισμός σήμερα αποτελείται από τρία κυρίως τμήματα: Τους Καθολικούς (που αποτελούν περίπου 900 εκατομμύρια), τους Διαμαρτυρόμενους (που φτάνουν περίπου στα 400 εκατομμύρια) και τους Ορθοδόξους (που το σύνολο τους είναι περίπου 160 εκατομμύρια). Ανάμεσα σ’ όλους αυτούς, η δική μας Εκκλησία εντάσσεται στην ομάδα των Διαμαρτυρομένων Εκκλησιών και ακολουθεί τις γραμμές που χαράχτηκαν απ’ τον δέκατο έκτο αιώνα κι εδώ, απ’ τους μεγάλους μεταρρυθμιστές που κινήθηκαν, με γνωστότερη προσωπικότητα ανάμεσα τους, τον Μαρτίνο Λούθηρο.

Οι Ευαγγελικές Εκκλησίες διεθνώς παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία και πολλές επιμέρους αποκλίσεις και δεν έχουν κεντρική διοίκηση, επειδή η Ευαγγελική Εκκλησία πιστεύει ότι η «κοσμική εξουσία» δεν έχει θέση στην Εκκλησία του Χριστού. Αυτός είναι κι ο λόγος, που δεν υπάρχει διεθνώς κάποιος «αρχηγός», ή κάποια ηγετική φυσιογνωμία (όπως είναι ο Πάπας στην Καθολική Εκκλησία, ή οι Πατριάρχες στην Ορθόδοξη Εκκλησία). Κάθε Ευαγγελική Εκκλησία είναι ανεξάρτητη απ’ όλες τις άλλες, συνεργάζεται με κάποιες σε κάποιο πλαίσιο παρόμοιας πορείας και νοοτροπίας, διατηρεί όμως την πνευματική και διοικητική αυτοτέλεια της, επειδή ακριβώς αποδέχεται ότι αρχηγός της Εκκλησίας, κατά τα Βιβλικά πρότυπα, μπορεί να είναι μόνο ο Ιησούς Χριστός.

Ακόμη ειδικότερα, η Ευαγγελική Εκκλησία της Θεσσαλονίκης κατατάσσεται κάπου μεταξύ των Βαπτιστικών Εκκλησιών του εξωτερικού και των Εκκλησιών των «αδελφών» (Brethren), που έχουν δραστηριοποιηθεί στην Ευρώπη, στην Αμερική και σε άλλα μέρη του κόσμου στη διάρκεια των δύο - τριών τελευταίων αιώνων. Διατηρεί σχέσεις αδελφικής συνεργασίας και αγάπης με τις Ευαγγελικές (ή Διαμαρτυρόμενες) Εκκλησίες όλων των αποχρώσεων και των ονομάτων, διατηρώντας όμως την δογματική, πνευματική και διοικητική ανεξαρτησία και αυτοτέλεια της.Για λόγους όμως ιδεολογικής συγγένειας, είναι μέλος της Κοινωνίας των Ελευθέρων Ευαγγελικών Εκκλησιών Ελλάδος, όπου ανήκουν περισσότερες από πενήντα Εκκλησίες σε ολόκληρο τον ελλαδικό χώρο.

Η Εκκλησία μας αποδέχεται όλα τα δόγματα που εμφανίζονται στην Αγία Γραφή, σέβεται όλες τις Εκκλησίες που διαφοροποιούνται σε κάποιες επιμέρους λεπτομέρειες και συνεργάζεται ευχαρίστως με όλους εκείνους που είναι πρόθυμοι να δεχθούν ως βάση της πίστεως τους την Αγία Γραφή και να ακολουθήσουν την φωνή της συνειδήσεως τους στην πρακτική καθημερινή εφαρμογή της Χριστιανικής ζωής και πορείας. Η στάση μας απέναντι στην Ορθόδοξη, αλλά και στην Καθολική Εκκλησία, είναι στάση φιλικής παρουσίας, με ανοιχτή διάθεση για πλησίασμα και συνεργασία, αλλά και με διατήρηση της ιδιαιτερότητας τόσο στη λατρεία, όσο και στην δογματική και την αποδοχή των βασικών αληθειών της Αγίας Γραφής. Οπουδήποτε η Ορθόδοξη Εκκλησία έδειξε προθυμία πλησιάσματος, βρήκε σε μας «πόρτες ανοιχτές», με την προϋπόθεση ότι ο σεβασμός και η φιλική διάθεση θα είναι αμοιβαία.

Έχουμε απόλυτη συναίσθηση ότι ανήκουμε στο ίδιο «στρατόπεδο» με όλες τις Χριστιανικές Εκκλησίες. Είναι φυσικό όλοι οι πιστοί του Χριστού, παρά τις επιμέρους ιδιαιτερότητες τους, να ανήκουν στην ίδια πλευρά, ειδικά μάλιστα στην σημερινή κοινωνία, όπου η παρουσία απίστων, αρνητών ή ετεροθρήσκων είναι τόσο πολλαπλή και συχνή. Αν ισχυριζόμαστε ότι ανήκουμε στον Ιησού Χριστό και πραγματικός αρχηγός μας είναι μόνο Εκείνος, τότε σίγουρα έχουμε υποχρέωση να στεκόμαστε ο ένας δίπλα στον άλλον, ακόμη κι όταν υπάρχουν προσωπικές διαφοροποιήσεις και ιδιαιτερότητες. Αυτό είναι το βασικό πιστεύω μας και σ’ αυτές τις γραμμές στηριζόμαστε και προχωρούμε. Όσοι τις αποδέχονται, έστω και με κάποιες διαφοροποιήσεις, είναι ευπρόσδεκτοι να σταθούν κοντά μας.